lördag, december 06, 2014

varför?

Varför är världen så sjukt utseendefixerad. Jag hittade en app och utan att ljuga tog det runt 5 minuter att förändra mitt ansikte till något jag inte är. Varför vill folk ens förändra sig själva på det här viset? Vad har man att vinna på att inte se ut som sig själv på en bild?


Vad är det som är så otroligt fantastiskt med att lyfta kinderna, göra näsan smalare, få ett smalare ansikte, större och färgstarkare ögon, nya ögonfransar och fylligare läppar? Jag förstår inte varför man skulle vilja se ut som en annan människa. Visst jag redigerar också mina bilder, men det jag brukar rikta in mig på är ljuset och hur det framhäver mitt ansikte. Aldrig att jag skulle känna ett behov av att göra allt det jag just skrev.


Jag vet att alla inte är nöjda med hur de ser ut och vill ändra på det. Jag är inte heller alla dagar nöjd med hur jag ser ut. Men varför skulle jag vilja ändra det? För att folk inte tycker att du ser bra ut, varför, varför skulle du vilja ha ett utseende som inte stämmer överens med ditt eget och ändra det för någon annans skull?

Som exempel, hur många av er är det egentligen som byter personlighet bara för att det finns någon som inte tycker om den. Hur mycket av er själva är ni beredda att kasta bort bara för att det finns någon som inte gillar det? Personlighet, utseende. Ja, vad mer finns det? Vad finns det kvar av er som individ om ni ändrar på utseendet och personligheten? Du är inte dig själv längre och varför skulle du ens vilja göra det mot dig själv? Det är sjukt destruktivt.

Alla gör dock som de vill och det finns ingen som kan stoppa en när man väl bestämt sig. Men ställ ändå fråga, varför, varför vill jag ändra på mig för någon annans skull? I och med att du ändrar på dig gång på gång efter varje person som träder in i ditt liv, vem är det du till slut ändrar på då? Det är inte dig själv, för du finns inte kvar längre.. Det är en sämre version av dig själv som någon gång fanns men inte finns kvar..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar